Followers

Friday, August 12, 2011

Ketenangan dan Kenyamanan

http://www.cute-smiley.com

     Sedar tak sedar hari dah masuk hari yang ke-12 kite menjalani ibadah puase di bulan Ramadhan ini. Dan bermakne kite dah nak hampir ke pertengahan dan kemudian ke pengakhiran bulan Ramadhan. Pengakhiran tu yang ramai tertunggu-tunggu kan??? Dan aku juge tak sabar-sabar menunggu 19 Ramadhan sebab tu adalah tarikh lahir bulan Islam aku.

    Aku sangat bersyukur sebab tahun ni diberi peluang untuk berpuase sebulan dirumah bersama keluarga aku setelah 4 tahun aku berpuase di perantauan..ecehhh, Bukan laa perantauan mane pon setakat duduk asrama jew tapi masih jauh dari rumah ok. Tapi agak sedikit sedih sebab hanya aku, nenek, dan dua orang adik jew kaat rumah sebab mak aku sekarang sibuk belajar dan berulang-alik ke UUM setiap mgu. Adik-adik aku yang lain plak masing-masing terpakse berpuase kat asrama, dan dah nak dekat raya nanti barulah depa sume balik.

    Terawih setakat ni alhamdulillah aku pegi selalu tapi ade jugak yang tertinggal sebab terlalu lah banyak hal dan agak kelam kabut bile aku terpakse menggantikan mak aku sebagai ketua keluarga sementara dye takde ni. Kesana sini uruskan hal-hal rumah tambah ngan keje lagi. Barulah terase betape beratnye bebanan menguruskan rumah tangga. Camne lah kahwin nanti ek, hehehe  jauh memikior.

    Tapi takpe asalkan aku dapat gak kumpulkan pahale terawih tahun ni walaupon tak penuh dan aku akan cube untuk penuhkan untuk malam-malam akan datang. Rase sayu pulak bile kenangkan tahun lepas sebab aku langsung tak pernah pergi terawih mase bulan Ramadhan. Mase tu mungkin aku ade melakukan cket kesilapan yang aku sendiri menyesal.

    Ape-ape pon Ramadhan kali aku terase lebih nyaman dan tenang dari 4 tahun lepas sebab aku dapat bersama-sama keluarga berpuasa di rumah. Walauapapon aku tetap rindu nak berpuase ngan kengkawan aku semua dan tersangat la merindui mereka. Mesti sekarang masing-masing dah naik montel sebab ni dah masok 4 bulan kitowang bercuti.

    Yang paling best, tak lame lagi makin bertambah kemeriahan suasane bulan Ramadhan bile rumah masing-masing pasang panjut keliling rumah. Orang yang paling excited aku tengok adik lelaki aku yang memang dah tak sabor-sabor nak nyalakan panjut. Mesti seronok gler mase tu sebab kegelapan malam akan terang benderang di terangi dengan cahaya panjut. Wah indahnyer..hehehe

p/s:: tak sabar nak buat biskut raya.. (^_^)

No comments:

Post a Comment